Hoewel Rusland voor Heineken een belangrijke afzetmarkt is, merkt de bierbrouwer nog weinig van de spanningen tussen dat land en het Westen over de situatie in Oekraïne.
Dat zei topman Jean-François van Boxmeer woensdag in een toelichting op de halfjaarcijfers.
“Natuurlijk maken wij ons zorgen over de ontwikkelingen, zoals iedereen”, zei Van Boxmeer. “Onrust is altijd slecht voor de handel.” Maar van bijvoorbeeld de handelssancties tegen Rusland heeft Heineken geen last. Het bedrijf produceert bier in lokale brouwerijen en is dus niet afhankelijk van export.
Overigens gaat het met de Russische markt al langer slecht. “Maar dat heeft ook andere oorzaken”, weet Van Boxmeer. “Van de recente onrust hebben wij tot op heden geen effect ondervonden.”
Carlsberg wel geraakt
De Deense concurrent Carlsberg daarentegen heeft wel veel last van de handelsoorlog tussen Rusland en het Westen. Het bedrijf verlaagde woensdag zijn winstverwachting in de aanname dat de Russische en Oost-Europese biermarkten in de tweede helft van dit jaar flink zullen krimpen.
"De Oost-Europese biermarkten zullen verder krimpen omdat het consumentenvertrouwen steeds verder onder druk komt. Dat zal een negatief effect hebben op onze winstgevendheid", zei bestuursvoorzitter Jørgen Buhl Rasmussen. Carlsberg gaat ook uit van een "aanzienlijk lagere voorraadopbouw" bij distributeurs in Rusland.
Carlsberg is de vierde grootste brouwerij ter wereld en is marktleider in Rusland door het meerderheidsbelang in de Russische bierbrouwer Baltika. Carlsberg behaalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van ruim 32 miljard Deense kroon (ruim 4 miljard euro), iets meer dan de 31,8 miljard kroon een jaar eerder. De nettowinst steeg marginaal tot 2,2 miljard kroon.
Meer winst voor Heineken
Heineken, de derde brouwer ter wereld na Anheuser Busch-InBev en SABMiller, wist in de eerste zes maanden van dit jaar meer bier te verkopen, maar door ongunstige wisselkoerseffecten leverde dat minder op. De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten en afschrijvingen, nam wel met 14 procent toe tot 772 miljoen euro, meldde de Amsterdamse bierbrouwer woensdag.
Het totale biervolume lag in de eerste jaarhelft 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop van duurdere bieren steeg zelfs met 6,6 procent.
De geconsolideerde omzet daalde daarentegen licht, tot 9,27 miljard euro, in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten. Gecorrigeerd voor onder meer valutaschommelingen was juist sprake van een omzetgroei van 4,8 procent.
Sterk halfjaarresultaat
De geconsolideerde operationele winst, voor eenmalige posten en afschrijvingen, steeg met bijna 10 procent tot 1,45 miljard euro. Daarmee overtreft Heineken ruimschoots de prognoses van analisten.
"Met omzet- en winstgroei in bijna alle regio's is dit is een sterk halfjaarresultaat'', stelde topman Jean-François van Boxmeer.
Het bedrijf gaat voor heel 2014 nog altijd uit van een "gezonde'' autonome groei van de opbrengsten, waarbij wisselkoerseffecten de gerapporteerde omzet blijven drukken. De marges zullen wat hoger zijn dan gemiddeld over de middellange termijn is voorzien.
Groei opkomende markten
Heineken verwacht de komende tijd hinder te ondervinden van zwakkere marktomstandigheden in West-Europa. Vorig jaar krabbelde de verkoop in die belangrijke regio, waar de prijsniveaus relatief hoog liggen, nog op in de tweede jaarhelft. "Dat ziet er echter dit jaar niet zo goed uit'', aldus Van Boxmeer.
De volumegroei zal voor een groter deel worden behaald in opkomende markten. Door de lagere prijzen die daar voor bier worden betaald, zal de groei van de omzet per hectoliter in de tweede jaarhelft wat afvlakken ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2014. Wel liggen de marges in opkomende markten hoger.
Lees ook
Eeneiige tweeling vecht broedertwist uit met speciaalbier
Boze bierdrinkers in Brussel: ze krijgen Nederlands bier
Grafiek: zo snel groeit het aantal bierbrouwers in Nederland
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl